یزدفردا "استاندار یزد به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی كاهش اثرات بلایای طبیعی پیامی صادر كرد.
به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، محمدرضا فلاح زاده در این پیام آورده است: در جهان امروز مسئله بیابان وکویر مسئله محیطی مهمی به شمار می رود و تنها مشكل ایران نیست ولی باید اذعان نمود این مشكل در كشور ایران از شرایط حادتری برخوردار است.
خشكسالی های پی در پی در ایران مركزی، حفر چاه های عمیق ونیمه عمیق ، برداشت غیر اصولی و سودجویانه از عرصه طبیعی، دود كارخانه ها و توسعه صنعتی، پیكر بی جان بیابان را تفتیده و در نهایت طوفان بر زخم این پیكر بی جان نمك پاشیده و آن را در زیر خروارها شن و ماسه مدفون می كند.
امروز تخلیه روستاها كه ناشی از خشكسالی و شرایط سخت زندگی در آنهاست موجب شده تا صدای زنگ خطر شن های روان و طوفان های گرد و غبار به گوش شهرها برسد امروز زندگی در بیایان و حواشی كویرها مانند زندگی غواصی است كه در زیر اقیانوسی از آب كپسول اكسیژن یا مایه حیات خود را از دست بدهد. كویر نشین ها با شناخت دقیق از عرصه های بیابانی به خوبی از آن بهره می جسته وتمدن های بزرگ را در این مناطق به یادگار گذاشته اند. این عرصه ها دارای امكانات بالقوه خدادادی از جمله انرژی فراوان و ارزان ، انواع معادن و نمك های صنعتی، جلوه های اكوتوریسم و حیات وحش منحصر بفرد بوده فلذا حضور دائمی در کویر و بیابان و تامین آب مناسب مورد نیاز را امری ضروری می دانیم چنانچه این امر مهم یعنی تامین آب با توجه به خشكسالی های پی در پی، تغییر اقلیم و گرم شدن كره زمین از منابع خارج حوزه ای، به فلات مركزی تحقق پیدا نكند در زمان نه چندان دور ساكنین مركز، جنوب و شرق كشور را باید در آسمان خراش های دامنه های شمالی البرز و درون جنگلهای مخروبه شمال سراغ بگیریم و اگر چاره جویی نكنیم طوفانهای گرد و غبار این پدیده شوم نوظهور كه برخاسته از صحرای عربستان، سوریه و عراق بوده و مهمان ناخوانده شهرهای غربی و جنوب غرب كشور هستند، در مركزكشور شاهد خواهیم بود.
امروز شناخت كلیه زوایای بیابانها و كویرها و برقراری امنیت برای كویرنشینان و نا امن كردن آن برای اشرار و سوداگران مرگ و اربابان كثیف و استعمارگرشان باید با اجرای پروژه های سنگین انتقال آب، برپایی نشست ها، اجرای طرح های مطالعاتی، پژوهشی حضور تورهای كویرنوردی و بیابان پیمایی، تقویت عرصه های طبیعی و حیات و حش مورد نیاز در دستور كار دولت عدالت گستر همراه با عزم عمومی جامعه قرار گیرد.
اینجانب ضمن گرامیداشت هفته كاهش اثرات بلایای طبیعی، موفقیت همگان را در راستای آرمانهای بلند امام راحل عظیم الشان(ره) و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم.
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا